Studentenes matrett nummer 1, grandis Studentenes matrett nummer 1, grandis Kjetil Ree, Wikimedia commons

Studiestart er straks her og med det kommer fadderuken og forhåpentligvis fine dager med sosialisering i eksempelvis byens parker, og masse gylden næringsrik drikke på utallige vorspiel,fester og nachspiel.

En ypperlig måte å bruke studiepengene på, men etter den søte kløe kommer den sure svie. Det er begrenset hvor langt studielånet rekker og heldigvis er det ofte tilbud på studentenes beste venn: Grandiosaen!

Et annet mye brukt triks for å få seg litt mat, er nudler. Her er det en rekke varianter å velge mellom nå når vi har fått mange lokale innvandrerbutikker i byene og er du eventyrlysten er det også mye annet godt og billig å finne her. Spørsmålet er om du dermed får i deg nok "hjerne-mat". Det kan være viktig å få i seg et variert kosthold for å holde konsentrasjon og hukommelse på topp. Om du bare skal leve på Grandis vil vi hvert fall anbefale deg å ta noe vitaminer og tran/omega3 kapsler i tillegg. Vitamin B, jod, silisium og magnesium får du gjennom den kjente styrkedrikken kalt øl, men det er mange andre næringsstoffer og vitaminer du trenger for å holde deg på topp.

Opplysningskontoret for Frukt og Grønt har i disse dager også kommet ut med en pressemelding til deg som er ny student. Her kan det også være noen smarte tips å ta med seg:

Pressemelding

Invester i noen få gode kjøkkenredskaper

Hvis du skal bo for deg selv og lage god mat, som går fort og smaker godt er det noen redskaper du må sørge for å ha:

  • En skarp kniv til å skjære frukt og grønnsaker.
  • En ildfast form som kan brukes til nesten alt.
  • En stavmikser som kan trylle frem de deiligste supper og smoothier på 1-2-3.

Du kan bruke nesten alle grønnsaker som base for en suppe, se enkel fremgangsmåte her

Løk gjør godt både for kropp og lommebok. Noen løk, litt kraft og kanskje noe gammelt brød er alt du trenger for middag i flere dager.

Spar penger - smør matpakke

Kiosk og studentkantine kan ofte bli dyrt i lengden. Lag matpakke hjemme, det sparer deg for mye tid og penger, og du kan heller unne deg et skikkelig hyggelig cafébesøk av og til - og nyte det.

Brødskive eller knekkebrød er bra, og av og til kan du lage for eksempel denne deilige matpakkewrapen.

Frukt, bær og grønnsaker er bra for imaget

Fargerik mat er bra for konsentrasjonen, det smaker godt og det gjør godt. Legg ulike grønnsaker og frukt i en pose eller boks, og det ser adskillig mer fristende ut enn en tørr hvetebolle når du trenger litt påfyll gjennom dagen.

I motsetning til søtsaker og sukkerholdig brus og energidrikker vil frukt, bær og grønnsaker bidra til et stabilt blodsukker som gir et klart hode og energi som varer. I tillegg gir det økt metthetsfølelse på grunn av vann- og fiberinnhold. Vi vet alle hvor slitsomt det er å sitte med rumlende mage i en stor forsamling. Unngå det ved å ha en banan, noen bær eller oppskåret grønt i bagen eller sekken.

Ha alltid med en vannflaske

I Norge er vi så heldige å ha godt, friskt og gratis vann i springen. Benytt deg av det. Det er aldri vanskelig å få fylle en vannflaske, og vann er verdens beste tørstedrikk. Vil du ha litt smak på vannet så legg en sitronskive, noen skiver agurk eller et par fryste bær i glasset eller flasken, og vips så er det fest.

Inviter venner til å lage middag på omgang

Det er mange som synes det er unødvendig og kjedelig å lage middag til bare seg selv. Finn en liten gjeng som avtaler faste middagsdager. Er dere tre eller fire som slår dere sammen, fikser du middag én dag og får servert mat de to, tre neste dagene. Hyggelig og praktisk.

Et tips til en nydelig middagsrett som alle liker er Spicy grønnsaklasagne. Den tar litt tid å forberede, men du får garantert kreds for strevet.

Rate this item
(0 votes)
Go to top