Dårlig belysning kan gjøre deg vintertrøtt

Dersom du føler deg nedstemt og trøtt om vinteren, kan lyssettingen i hjemmet være en medvirkende årsak.

Mellom fem og ti prosent av nordmenn rammes av vinterdepresjon. Samtidig opplever hele ni av ti en eller annen grad av forskjell mellom årstidene, som trøtthet og nedstemthet i mørketiden.

– Lys er viktig for god helse. På samme måte som blomster lukker seg i mørket, blir mange mennesker mer tungsindige i mørketiden, sier professor og søvnforsker Bjørn Bjorvatn.

Han er leder for Bergen søvnsenter og Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer (SOVno) ved Haukeland universitetssykehus i Bergen.

Lysbehandling med kraftige dagslyslamper er en viktig behandlingsform ved vinterdepresjoner. Men også den daglige belysningen i hjemmet har innvirkning.

– Dersom du har for lite lys i hjemmet, kan det medvirke til vintertrøtthet. Mørke på dagtid kan gjøre at kroppens søvnrytme kommer i ubalanse. Å øke belysningen fra morgen til kveld er derfor et godt råd mot trøtthet og nedstemthet, sier Bjorvatn.

Bli vekket av lys

For å våkne på en behagligere måte i mørketida kan man bruke oppvåkningslys, som gradvis øker lysstyrken i rommet før man våkner.

– Selv om det finnes lite vitenskapelig dokumentasjon, er det svært sannsynlig at disse gir en bedre start på dagen. Forskning viser at lysbehandling er ekstra virkningsfullt om morgenen, sier Bjorvatn.

Oppvåkninglys finnes i mange varianter som bordlamper. I tillegg finnes såkalt ”smarte” lysstyringssystemer, som lar brukeren lyse opp alle husets rom fra mobilen.

– Du kan programmere oppvåkningslys og våkne av at hele huset gradvis blir lysere. Samtidig kan du planlegge daglig lyssetting og sikre at du har et godt opplyst hus når folk er hjemme, sier kategorisjef Thomas Ulfsrød i Jernia.

Lysfargen påvirker deg

Lysstyringssystemene har spesielle LED-pærer som gjør det mulig å velge hvilken fargetone lyset skal ha.

– Du kan dimme lyset eller endre det fra kjølig til varmt hvitt. Ønsker du å skape en spesiell stemning, kan du velge mellom et utall forskjellige farger på lyset, sier Ulfsrød.

Fargen på lyset har innvirkning på sinnsstemningen, ifølge søvnforskeren.

– Bølgelengden av lyset har betydning. Blålig lys virker stimulerende på aktivitet, og bidrar derfor til å gjøre oss mer våkne. Varme farger som gult og rødt virker ikke oppkvikkende, sier Bjørn Bjorvatn.

De nye lysstyringssystemene kommer i flere varianter, blant annet fra Osram og Phillips. De lar brukeren regulere belysningen i alle husets rom fra mobil, PC eller nettbrett. Systemene består av energibesparende LED-pærer som styres via husets trådløse nettverk.

– Pærene settes rett inn i de vanlige soklene du allerede har i lampene dine. I tillegg trenger du en liten styringsboks som kommuniserer med alle pærene, sier Ulfsrød fra Jernia, som forhandler Osrams system Lightify.

Du kan ha opp til 50 pærer i samme system, og de vil fungere så lenge det er strøm i veggen og ruteren er på.

Rate this item
(0 votes)
Go to top