Se hvem som nå skal lage pick-up

Den nye X-klasse vil få tilnærmet samme utforming som konseptbilen som er vist her. Den nye X-klasse vil få tilnærmet samme utforming som konseptbilen som er vist her. MercedesDaimler

Blir dette verdens første luksuriøse pick-up? Nå kommer Mercedes med ny arbeidsbil kalt X-klasse

Mercedes nyttekjøretøy har kommet med pressemelding om sin seneste lansering. Her kan du lese mer om hvilke spesifikasjoner nye Mercedes X-klasse skal få.

Pressemelding:

CAPETOWN: Mercedes-Benz X-klasse ble nylig avduket under en seremoni i Capetown, Sør-Afrika. Pickupen representerer et helt nytt segment for Mercedes-Benz, og tetter et hull i rangen både for personbiler og nyttekjøretøy.

Nye Mercedes-Benz X-klasse oppfyller de fleste behov, enten det er for en arbeidsbil i krevende innsats eller en komfortabel bil som takler alle vei- og føreforhold, uansett om man er i byen, på landeveien eller i terrenget.

Bilen kombinerer de tradisjonelle pickup egenskapene med typiske Mercedes-Benz egenskaper som komfort, design, sikkerhet, gode kommunikasjonsmuligheter og ikke minst «personalisering» av bilen. Med denne bilen tilfredsstiller Mercedes-Benz behovene til en helt ny kundegruppe.

Nye Mercedes-Benz X-klasse kommer i tre design- og utstyrsvarianter:

X-klasse Pure er basismodellen. Ideell for de som er ute etter et robust og praktisk arbeidsverktøy.

X-klasse Progressive er modellen for de som trenger en robust pickup, men med ekstra styling og komfort.

X-klasse Power er toppmodellen, både når det gjelder design og utstyrsnivå. Dette er den ultimate livsstilbilen og passer like godt i storbyen som til ulike fritidsaktiviteter, enten det er på landeveien eller på dårlige skogsbilveier.

Høyt dreiemoment fra fire eller seks sylindre

Ved lansering kommer bilen med to firesylindrede dieselmotoralternativ på 2,3 liter. X220d har en motor på 120 kW/163 hk og et dreiemoment på 403 Nm. Den kraftigere X250d har 140 kW/190 hk og et dreiemoment på 450 Nm. Begge alternativene kan leveres med enten bakhjulsdrift eller 4X4 som kan kobles inn ved behov. En 6-trinns manuell girkasse vil være standard, men den kraftigste motoren kan også leveres med en 7-trinns automatgirkasse. Alle 4X4-modellene leveres med Downhill Speed Regulation (DSR) som standard

Toppmodellen, som lanseres i 2018, vil få en V6-motor med 190 kW/258 hk og et dreiemoment på hele 550 Nm. Med dette blir X350d den ledende modellen i hele segmentet. X350d kommer standard med en 7G-TRONIC PLUS girkasse, det unike 4MATIC-system og ECO start-stopp-funksjon. I tillegg kan DYNAMIC SELECT-systemet bestilles på denne modellen. Teknologien i dette systemet tillater føreren å justere bilen etter individuelle preferanser, fra avslappende komfort til engasjert sportslig kjørestil. Totalt finnes fem programmer: Komfort, ECO, sport, manuell og offroad. Programmene modifiserer motorens karakteristikk, skiftintervallene til automatgirkassen samt start-stopp-funksjonen.

Den kan lastes med inntil 1100 kg, og har en maksimal tilhengervekt på 3500 kg.

Dynamisk og komfortabel kjøring

X-klasse er den første pickupen som tilbyr kombinasjonen optimale offroad-egenskaper med førsteklasses vei egenskaper.

Med en sporvidde på 1632 mm på forakselen og 1625 mm på bakakselen har X-klasse en bredere sporvidde enn de aller fleste konkurrentene. Den brede sporvidden, kombinert med en lang akselavstand på 3150 mm, og komfortabel fjærings- og dempingsjusteringer, gir dette en optimal kjøredynamikk på landeveien, uten å gjøre noe kompromiss for offroad-egenskapene. Spesielt for dette segmentet er spiralfjærer både på foraksel og bakaksel, noe som gir en harmonisk fjæringskomfort.

Det komfortable fjæringssystemet består av en dobbel wishbone foraksel og et multilink oppheng med stiv aksel bak. Bakakselen er ideel for tung last, og samtidig som den er komfortabel og trygg uavhengig av belastningen.

Komfortfjæringen med bakkeklaring på 202 mm er standard på bilene som selges i Europa. 20 mm ekstra fjæringsvei er tilgjengelig som ekstrautstyr, dette gir økt bakkeklaring og bedre offroad-egenskaper.

Mercedes-Benz er den eneste som kan tilby store ventilerte skiver på begge aksler. Forakselen har skiver med en diameter på 32 cm mens bakakselen er utstyrt med skiver med diameter på 30,8 cm som sikrer gode bremseegenskaper.

Tre designuttrykk

Med det progressive designet mestrer Mercedes-Benz X-klasse den fine balansen fra å være tøff og stilig til å føye seg inn i Mercedes-Benz designfilosofi. Bilen er stilren samtidig som den er bygget for å takle de tøffeste arbeidsoppgavene.

Fronten har det typiske uttrykket som kjennetegner de øvrige Mercedes-Benz SUVene med en sentralt plassert stjerne i grillen. Frontlysene er trukket så langt ut i sidene som mulig for å underbygge det brede uttrykket. Avhengig av hvilket utstyrsnivå bilen har, kommer det frem ulike uttrykk i den nedre delen av bilens front. Basisvarianten PURE er ulakkert mens PROGRESSIVE-designet har en lakkert overflate i bilens farger. Toppmodellen POWER har lakkert støtfanger, og i tillegg er underbeskyttelsen i chrome. Totalt leveres bilen i ni ulike lakkfarger, samt at det er et stort utvalg av 17-, 18- eller 19-tommers felger å velge mellom.

I likhet med bilens front har også bakre støtfanger ulike uttrykk avhengig av utstyrsnivå som velges. Den er sortlakkert i PURE, mens for PROGRESSIVE kommer den lakkert i bilens farge. POWER-nivået har støtfanger i chrome for å fremheve det stilige utseendet. Bilen kan også bestilles uten den bakre støtfangeren dersom 90˚ åpning av bakluken ikke er nok. Uten støtfangeren kan bakluken åpnes 180˚.

Planet er designet slik at en europall kan lastes inn i lengderetningen mellom hjulbuene. Lasterommet har, som eneste i sin klasse, standard belysning av planet. LED-belysningen er montert i det tredje bremselyset, og lyser opp hele lasteplanet ved å trykke på en bryter i midtkonsollen. Det er også et 12V-uttak på planet.

Ny standard for komfort

Interiøret i X-klasse øker nivået for komfort og kvalitetsfølelse til et helt nytt nivå for pickuper i 1-tonnsklassen. Instrumentpanelet har de konkave linjene vi kjenner fra andre Mercedes-Benz-modeller og strekker seg ut over hele bredden på instrumentpanelet. Også her finner vi tre utstyrsnivå med POWER på topp med mattsort- og aluminiumsdetaljer, samt imiterte trepaneler. Den øvre delen av førerhuset kan kles med sort eller nøttebrunt ARTICO kunstskinn.

Sentralt plassert finner vi den store frittstående skjermen som vi kjenner fra blant annet V-klasse. Dersom COMMAND online bestilles, er skjermen på hele 8,4 tommer, noe som gjør den til den største skjermen i segmentet. Den høye oppløsningen på skjermen gir en helt unik opplevelse av 360˚ kameraet og navigasjonskartene. Sammen med Audio 20 og COMMAND Online multimediasystem, i tillegg til den sentrale kontrollenheten, finner vi en multifunksjons touchpadsom er kjent fra personbilprogrammet. Touchpaden, som Mercedes-Benz er alene om i segmentet, er sentralt plassert i midtkonsollen. Via denne kan blant annet smarttelefoner og navigasjon styres.

Instrumentpanelet består av de store runde analoge instrumentene som er kjent fra C- og V-klassen. I midten er en 5,4 tommers fargeskjerm montert mellom de runde instrumentene. Ved hjelp av knappene i multifunksjonsrattet kan denne skjermen enkelt betjenes uten at føreren trenger å flytte hendene bort fra det justerbare rattet.

Mye arbeid er lagt ned i utviklingen av setene. Utforming og materiale i setetrekkene gir optimal sidestøtte. I POWER-versjonen er setene elektrisk justerbare og har toveis korsryggstøtte som standard. Det finnes hele seks ulike setetrekk å velge mellom, hvorav to er i skinn. I tillegg til de tre ulike nivåene på interiøret, kan det leveres et stort utvalg av tilleggsutstyr, utviklet av Mercedes-Benz, slik at kunden kan tilpasse og individualisere bilen etter egne behov og ønsker

Perfekt for individualisering

Mercedes-Benz har utviklet et bredt utvalg av tilleggsutstyr for utvendig optimalisering og styling. Dette kommer i tillegg til stylingpakkene som kan leveres til PROGRESSIV og POWER-versjonene. Til sammen gir dette store muligheter for individualisering av Mercedes-Benz X-klasse. På den rikholdige listen over tilleggsutstyr finnes ulike sidestepp, veltebøyler, planlokk, samt en hardtop som matcher bilens design perfekt.

Bredt spekter av sikkerhetsutstyr

I likhet med alle Mercedes-Benz-kjøretøy har X-klasse et høyt sikkerhetsnivå. Førerhuset er ekstra solid med en struktur hvor front og bakdel av bilen kan absorbere energi gjennom deformasjons-soner. Bilen er utstyrt med hele syv kollisjonsputer.

For aktiv sikkerhet kan X-klasse leveres med aktiv bremse-assistent, filholder-assistent og skiltgjenkjenningssystem. I tillegg kommer også tilhengerstabilisering, dekktrykksovervåkning, nødoppringingssystem, cruisekontroll og LED hovedlys. 360˚ kamera og ryggekamera er også tilgjengelig.

Første intelligent tilkoblede 1-tonnspickup

X-klasse er den første bilen i klassen som har en kommunikasjonsmodul med integrert simkort. Dette muliggjør bruk av Mercedes-Benz Me oppkoblede funksjoner som kommuniserer med kjøretøyet via smarttelefon. Her kan man eksempelvis sjekke kjøretøyinformasjon som drivstoffnivå og dekktrykk, finne bilens plassering når den er parkert eller når den kjøres av noen andre. I tillegg inneholder denne tjenesten et nødoppringingss-system ved problemer eller behov av assistanse, samt vedlikeholdsovervåkning og fjerndiagnostikk av kjøretøyet. Systemet leverer dessuten trafikkinformasjon i sanntid.

Mercedes-Benz X-klasse vil bli produsert ved Nissans fabrikk i Barcelona, og er et resultat av den strategiske alliansen som ble innledet mellom Nissan/Renault og Daimler AG for syv år siden. Mercedes-Benz X-klasse deler, av kostnadseffektive årsaker, enkelte komponenter med Nissan Navara. Det er lagt stor vekt på å gjøre bilen til et gjenkjennelig og fullverdi Mercedes-Benz produkt. Mercedes-Benz X-klasse vil bli lansert i Norge i høst.

Dimensions of the X-Class
Vehicle length 5340 mm
Vehicle width 1920 mm
Vehicle height 1819 mm
Wheelbase 3150 mm
Load bed length 1587 mm
Load bed width 1560 mm
Load bed height 474 mm
Maximum payload capacity 1042 kg
Braked towing capacity (depending on engine and equipment) 1650–3500 kg
Excellent off-road characteristics
Fording depth 600 mm
Ground clearance Front axle 202 mm Rear axle 221 mm for suspension with raised ground clearance
Angle of approach/departure front/rear 28.8°/23.8° 30.1°/25.9° for suspension with raised ground clearance
Maximum tilt 49.8° 49° for suspension with raised ground clearance
Ramp breakover angle 20.4° 22° for suspension with raised ground clearance
The internal dimensions
Maximum headroom front/rear 112 mm/60 mm
Shoulder room front/rear 1500 mm/1471 mm
Knee room rear 581 mm
Effective legroom front/rear 1066 mm/830 mm
Rate this item
(0 votes)

More in this category:

Go to top